BLOGGER

BLOG INI DIBANGUNKAN OLEH D20112053638 (AZIZUL BIN ASI), D20112054033 (HAFIZA AISHA BT HELMI) dan D20112055789 (SAUDY BIN UJI)

Sunday 11 November 2012

RUKUN ISLAM


1.  MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAT
Makna "La ilahaIllallah"Iaitu, tidak ada yang berhak disembah secara hak dibumi mahupun dilangit melainkan Allah semata-mata. "TiadaTuhanSelain ALLAH"
   
 1.1 Syahadat “Muhammad Rasulullah” Makna syahadat  Muhammad Rasulullah adalah mengetahui dan meyakini bahwa Muhammad utusan Allah kepada seluruh manusia, dia seorang hamba biasa yang tidak boleh disembah, sekaligus rasul yang tidak boleh didustakan. Akan tetapi harus ditaati dan diikuti. Siapa yang mentaatinya masuk syurga dan siapa yang menderhakainya masuk neraka.
   
 1.2. DALIL NAQLI“Berdoalah kepada-Ku, nescaya Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku (yakni berdoa kepada-Ku) akan masuk neraka dalam keadaan hina dina (Al Mukmin : 60)”
    
 2. SOLAT LIMA WAKTU SEHARI SEMALAM
Merupakan satu interaksi antara  Allah dengan seorang muslim dimana ia bermunajat dan berdoa kepada-Nya. Juga untuk menjadi satu pencegah bagi seorang muslim dari perbuatan keji dan mungkar sehingga iamemperoleh kedamaian jiwa dan badan yang dapat membahagiakannya didunia dan akhirat.
   
 2.1  DALIL NAQLI"Sesungguhnya solat itu adalah kewajipan yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman (An Nisa: 103)”
   
 3. PUASA PADA BULAN RAMADHAN
Seorang muslim berniat puasa sebelum waktu subuh (fajar). Kemudian menahan diri dari makan, minum dan jima’ (hubungan lain jenis) hingga terbenamnya matahari kemudian berbuka. Ia kerjakan hal itu sepanjang bulan Ramadhan. Dengan itu ia menghendaki redha Allah ta’aladan beribadah kepada-Nya.
   
 3.1  Dalam puasa terdapat beberapamanfaat tak terhingga. Di antaranya :

3.1.1. Merupakan ibadah kepada Allah dan menjalankan perintah- Nya. Seorang hamba meninggalkan syahwatnya, makan dan minumnyademi Allah. Hal ini merupakan diantara yang terbesar mencapai taqwa kepada Allah ta’ala.

3.1.2. Manakala manfaat puasa dari sudut kesihatan, ekonomi, social sangat banyak. Tidak dapat diketahuinya selain mereka yang berpuasa atas dorongan akidah dan iman.
   
 4. ZAKAT
Nisbah emas sebanyak 20 mitsqal- Nisbahp eraksebanyak 200 dirham atau mata wang kertas yang senilai dengannya.- Barang-barang dagangan yang telah cukup nisbahnya, hendaklah dikeluar kan zakat darinya.- Kadar zakat bagi emas, perak dan barang-barang dagangan ialah  2.5 % setiap tahun. – Manakala biji-bijian dan buah-buahan 10 % dari hasil tanamannya.

 5. HAJI

Dalam ibadah haji terdapat banyak manfaat :
Pertama, haji merupakan ibadah kepada Allah ta’ala darisegi ruh, badan dan harta.
Kedua, ketika musim haji kaum muslimin dari seluruh negara, dapat berkumpul dan bertemu disatu tempat. Mereka mengenakan pakaian dan menyembah Allah dalam satu waktu yang sama. Tidak ada perbezaan antara pemimpin dan yang dipimpin, kaya mahupun miskin, kulit putih mahupun kulit hitam. Semua merupakan makhluk dan hamba Allah. Kaum muslimin dapat bertaaruf  (salingkenal) dan taawun (saling tolong-menolong). Mereka sama-sama mengingat pada hari Allah membangkitkan mereka dan mengumpulkan mereka dalam satu tempat untuk dihisab (penghitungan amal) sehingga mereka mempersiapkan diri untuk kehidupan setelah mati dengan mengerjakan ketaatan kepada Allah ta’ala.
                                                                                 شكرا جزيلا

2 comments: